Maar niet te gronde gericht...

3 oktober 2020 - Beiroet, Libanon

Wij worden in alles verdrukt, maar niet in het nauw gebracht; wij zijn in twijfel, maar niet vertwijfeld; wij worden vervolgd, maar niet verlaten; neergeworpen, maar niet te gronde gericht.

Zo opende dr. Sabra het nieuwe collegejaar. Na alles wat er afgelopen jaar gebeurd is in Libanon: de demonstraties, economische crisis, corona en de explosie, toch las hij 2 Korinthe 4.

Daarom verliezen wij de moed niet; integendeel, ook al vergaat onze uiterlijke mens, toch wordt de innerlijke mens van dag tot dag vernieuwd. Want onze lichte verdrukking, die van korte duur is, brengt in ons een allesovertreffend eeuwig gewicht van heerlijkheid teweeg.

Dat zet de toon voor een nieuw jaar. En zo begonnen wij aan onze colleges. De lessen zijn interessant en ondanks dat het in het Engels gaat kunnen we het best goed volgen! De meeste colleges zijn ‘s morgens zodat je ‘s middags tijd hebt om te studeren.

We hebben afgelopen week dus veel gestudeerd en hier in de buurt wat rond gewandeld. De zee is heel dicht bij, dus dat is natuurlijk fijn om naar toe te wandelen. Na een warme dag kan je dan lekker in de koelere zeewind een beetje uitwaaien. Heerlijk!

Vandaag vierden we echt weekend en hingen we de toerist uit. We zijn naar Harissa geweest. Dat is een soort bedevaartsplek met een groot Maria beeld met daar vlakbij nog een Grieks-katholieke kerk. Het leuke is dat je er met een kabelbaan heen kan want het is hoog op de berg! De foto’s zeggen genoeg lijkt me. Een práchtige plek!

Onderweg naar Harissa en weer terug naar de NEST reden we door heel Beirut, en ook langs de haven waar de explosie was. Dan begrijp je wel waarom er zoveel mensen dakloos zijn geworden. Heel wat flats waar alle ramen uit zijn, de plafonds naar beneden hangen en waar allerlei stroomdraden midden in de woonkamers loshangen… Onbewoonbaar. Het zou je huis maar zijn. Dan ‘begrijp’ ik het wel wat Libanezen doen, wat je op het nieuws ziet: met een bootje naar Cyprus vluchten omdat hier niets meer is. Hier is geen werk, geen inkomen, geen geld. En dan kan je dus ook geen eten en geen huur betalen.

Bid alstublieft voor Libanon en alle Libanezen. Dat ze door Gods genade de moed niet zullen verliezen.

1. Lia schouten:
    3 oktober 2020
    Hoi Jan en Marlies leuk om jullie blog te volgen het is daar wel prachtig en heel mooi om het allemaal in het echt te zien
  2. Aart Meerkerk:
    3 oktober 2020
    Ha Jan en Marlies, mooi om te lezen dat het goed gaat. Ook dat de studie interessant is. Mooi ook dat ze de moed daar niet verliezen maar moed grijpen uit Gods Woord.
  3. Evita:
    5 oktober 2020
    Heel bijzonder om te lezen, lieve mensen!❤️
  4. Gerrie:
    8 oktober 2020
    Hoi Jan en Marlies
    Dit zal voor jullie een hele bijzondere ervaring zijn. Leuk om jullie zo te volgen. Gods Zegen toegewenst. Groetjes Gerrit en Gerrie