Op bezoek bij de nonnen

22 oktober 2020 - Beiroet, Libanon

Het was mijn voornemen om eens in de twee weken iets te plaatsen op onze blog. Maar er is zoveel wat we leren en ontdekken… Dus van achter m’n bureau breng ik eerder dan gepland weer nieuws vanuit Libanon naar Nederland.

Iedere woensdag hebben we een college van 2,5 uur over de kerken in het Midden Oosten. Per week behandelen we een van de vele kerken in het Midden Oosten. Vorige week was dit de Syrian Orthodox Church of Antioch. Op zaterdag bezoeken we dan de kerk waarover we leerden.

Dus, afgelopen zaterdag vertrokken we met de taxi vanaf de NEST. We rijden Beirut uit en de bergen in. Op een prachtige plek, met uitzicht over de stad en de zee is dan ineens de residentie van de patriarch van de Syrisch Orthodoxe kerk. De intree is indrukwekkend, een groot toegangshek met een gouden top. Via de trappen lopen we omhoog en buiten staat men al op ons te wachten. Helaas is de patriarch zelf niet aanwezig, hij is in zijn residentie in Damascus. Dit is zijn tweede verblijf. Tijdens de oorlog in Syrië was hij wel vaker hier zodat hij bezoek kon ontvangen op een veilige plek.

De broeder die ons ontvangt is gekleed in een zwarte lange habijt met een zwarte hoofddoek met witte borduursels. Hij verwelkomt ons hartelijk. Naast de ingang is een bijzonder herdenkingsteken, dat direct opvalt. Wat we geleerd hebben tijdens het college komt weer boven: de genocide op de Syriacs. In 2015 was dat 100 jaar geleden. In Nederland besef ik me dat niet zo, maar hier leeft het nog heel erg: het leed wat je voorouders hebben geleden, de vervolgingen, het op de vlucht zijn… Ook de Syrische kerk heeft dit meegemaakt. De genocide op de Armeniërs is algemeen bekend, maar in die zelfde tijd werd er ook een genocide gepleegd op de Syriacs. Zij leefden samen met de Armeniërs, dachten de dans te ontspringen door samen te werken met de Turken, maar dat mocht niet baten. Ook zij werden vermoord. De pijn en het verlies van toen wordt generaties later nog gevoeld, doorverteld en herdacht.

Als we naar binnen lopen zien we drie grote foto’s hangen die de hele hal bedekken. Op iedere foto staat een patriarchaal verblijf. Door de jaren heen is de verblijfplaats van de patriarch (de hoogste leider van de kerk) regelmatig veranderd door de vervolgingen, oorlogen en bedreigingen.

Wat bedeesd lopen we met de groep de prachtig versierde ontvangsthal in. Hier hangen grote portretten van alle patriarchen aan de muur en over iedere patriarch krijgen we wat wetenswaardigheden te horen. De ene patriarch heeft veel betekend voor de zending naar India waar op dit moment nog heel veel Syrisch-Orthodoxen wonen, zelfs meer dan in het Midden-Oosten. De huidige patriarch heeft veel goede dingen ingevoerd zoals zomerkampen voor Syrisch-Orthodoxe jongeren van over de hele wereld. Die komen dan samen in bijvoorbeeld Libanon, Nederland of Zweden om zo de hun taal (Syriacs) en de connectie met de kerk te behouden. Ook in Nederland is een grote gemeenschap! Dat heb ik tijdens het college ontdekt, wel beschamend dat ik niet eens wist dat zij ook in Nederland wonen. Velen van hen zijn als gastarbeiders gekomen want veel Syrisch-Orthodoxen wilden weg uit het Midden-Oosten vanwege de verdrukkingen en zo belanden ze als gastarbeider in Nederland.

Na een vragenmoment bekijken we het mini-museum en de kerk. Dan is het tijd voor het avondgebed van de nonnen. Daar mogen we bij zijn! In een klein kapelletje in het gebouw van de nonnen nemen we plaats in de banken. Er wordt bijna een uur lang gezongen, gebeden en gelezen. Alles is in Syriacs dus we verstaan er niets van maar we weten dat er iedere avond uit psalm 96 en 121 wordt gelezen. Wierrook wordt rijkelijk gebruikt. Wat is het anders dan we gewend zijn! Wat zouden we graag willen weten wat alles betekend, hoe deze nonnen leven, hoe zij God zien en kennen, waarom ze non zijn geworden, wie Jezus voor hen is, en nog veel meer… Maar dat gaat niet. We nemen alles in ons op, het maakt veel indruk. Vol van die indrukken stappen we na dit avondgebed weer de taxi in. Het was een bijzonder bezoek!

Dit filmpje vond ik op internet, het is van het avondgebed van de nonnen. Het laat lang niet alles zien, maar geeft wel een impressie!

Tot de volgende keer!

1. Aart Meerkerk:
    22 oktober 2020
    Leuk verhaal weer Jan en Marlies.
  2. Gerrie:
    22 oktober 2020
    Wat een ervaring voor jullie, fijn dat we mee kunnen genieten van de verhalen, en foto's
  3. Gerrit Vrijhof:
    30 oktober 2020
    Wat mooi om te lezen van de kerk wereldwijd, om als broeder en zuster te zijn in het geloof....