Van uitzien naar aftellen

31 augustus 2020 - Ede, Nederland

Ha allemaal,

Na al die maanden van uitzien naar Libanon zijn we nu overgegaan naar aftellen tot we naar Libanon gaan. Voor de laatste keer afspreken met vrienden, Jan mag zondag voor de laatste keer preken, voor de laatste keer een verjaardag van familie vieren… Ja, dan komt het toch wel dichtbij. En dan beseffen we dat we onze familie en vrienden, het leven hier, ook best wel gaan missen.

Maar tegelijk zien we ook uit naar de tijd in Libanon. Zoveel nieuwe dingen, zoveel leren, zoveel mensen ontmoeten, zoveel werk wat er te doen is. Zeker na de explosie op 4 augustus. Jullie zullen de beelden ongetwijfeld ook hebben gezien. Onvoorstelbaar toch, dat in een paar tellen alles zo verwoest kan worden er zoveel gewonden en doden kunnen vallen.

De kerken zijn vol op bezig met hulp bieden, bijvoorbeeld door voedselpakketten uit te delen, schoolspullen voor de kinderen en te inventariseren welke hulp mensen nog meer nodig hebben. Marlies kan hier straks ook als vrijwilliger in meehelpen. Extra mooi om aan de mensen te laten zien dat we ook in het Westen de Libanezen een warm hart toedragen. Dat we met hen meeleven, hen willen helpen in deze moeilijke tijd. Juist ook als christen, voor onze mede christenen in het Midden-Oosten.

De Near East School of Theology (NEST), de school waar wij hopen te gaan studeren en wonen heeft ook schade opgelopen door de explosie. Gelukkig is het vooral glasschade en zijn ze al hard bezig om alles te repareren. Ook nu zijn we nog steeds van harte welkom, ze vroegen zelfs of wij nog wel wilden komen. Dat is wel bijzonder. Ik weet niet hoe wij dat hadden gedaan, volgens mij zouden wij het te druk hebben met onszelf om dan ook nog studenten te verwelkomen. Dus we zijn heel dankbaar voor hun gastvrijheid!

Zo leuk, veel mensen zijn toch wel verbaasd dat we samen de collegebanken weer instappen. Maar het is echt waar! We volgen een speciaal lesprogramma (het SiMO programma) voor studenten die het Midden Oosten beter willen leren kennen.

We krijgen les over de verschillende kerken van het Midden-Oosten (en dat zijn er heel veel!). Ook krijgen we les over de Islam en leren we een beetje Arabisch. We zijn heel benieuwd hoe dat gaat, in het Engels Arabisch leren, je zou zeggen dat dat dubbel zo ingewikkeld is… Het mooie aan dit programma is dat je niet alleen theoretische les krijgt, maar dat je ook veel bezoeken aflegt. Bijvoorbeeld als je het die week over de Maronitische kerk gehad hebt ga je er met elkaar op bezoek.

In dit filmpje vind je een impressie van het SiMO programma!

Jan zal naast het SiMO programma zijn scriptie gaan schrijven voor de PThU in Amsterdam. Hij zal onderzoeken wat de missie van een aantal Libanese kerken is. Hij is nu al druk bezig met Nederlandse boeken lezen hierover en straks kan hij mooi in de bibliotheek van de NEST Engelstalige boeken opzoeken over dit onderwerp. Het belooft een interessante scriptie te worden!

Maar voor het zo ver is eerst nog even aftellen tot ons vertrek.

Nog 23 nachtjes slapen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade